كفرالزيات تتشح بالسواد حزنا  بعد أستشهاد ضابط مهندس محمد هانى لاشين في سيناء

كفرالزيات تتشح بالسواد حزنا  بعد أستشهاد ضابط مهندس محمد هانى لاشين في سيناء

 

كتب / اشرف عبوده

 

سادت حالة من الحزن والأسى بين أهالي مدينة كفر الزيات التابعة لمحافظة الغربية، بعد وصول خبر أستشهاد ملازم أول مهندس  محمد هانى لاشين، فى العملية الشاملة فى سيناء.

ومن المقرر أن يتم تشييع الجثمان فوز وصولة من مسقط رأس الشهيد بمدينة كفر الزيات  بمسجد الحصاوى تقريبا فى جنازة عسكرية مهيبة بحضور اللواء أحمد ضيف صقر محافظ الغربية واللواء طارق حسونة مدير الامن والعقيد صلاح حسن المستشار العسكرى للمحافظة.

 

وكان آخر ما كتبه لاشين على صفحته: «المواقف دي أثرت وغيرت فيا كتير قوي الفترة اللي فاتت!!.. إنت يا حاظابط بتمارس أشرف مهنة على أطهر أرض.. يكفيك شرفا أن الأفرول كفنك.. ظابط المهندسين كان واقف ع عبوة ومش واخد باله.. ياباشا لبست أربع عبوات ولسه عايش وبتكلم معاك أهو.. ولو مستشهيدتش ف المداهمة دي عازمك ع شاي.. قليل البخت تطلعله المداهمة في النشرة.. الأقدمية في القلب مش على الكتف.. أنا طالع بكره فقولت أتعشى معاك، يمكن تكون آخر لقمة مع بعض.. نقرأ الفتحة وإحنا يا أبطال متجمعين كده محدش عارف المرة الجاية مين فينا مش موجود».

وسبقها كتابته: «سيناء فقط للرجال».

 

 

شاهد أيضاً

بمشاركة واسعة من الشركات المتخصصة وتوفير 800 فرصة تدريبية وتوظيفية : الدكتور محمود سليم يفتتح الملتقى التوظيفي السنوي بصيدلة طنطا

بمشاركة واسعة من الشركات المتخصصة وتوفير 800 فرصة تدريبية وتوظيفية : الدكتور محمود سليم يفتتح …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *